Site icon ЛЮБИТЬ ПОДРОСТКА

Джокер/ The Joker

English version below

2019, режиссер –  Тодд Филлипс, США, Канада

О  фильме «Джокер» давно говорят как о новом слове в создании кинокомикса, «вдруг» трансформировавшегося в авторское кино.

Премьера состоялась 31 августа 2019 года на 76-м Венецианском кинофестивале, где картина удостоилась главного приза — «Золотого льва».

Прием неожиданного превращения суперзлодея в жертву обстоятельств и, наоборот, перевоплощения беспомощного, психически больного человека в маньяка-убийцу не нов в кинематографе.

Но здесь этот прием настолько неуловимо задействует эмоции зрителя, настолько тонко удерживает баланс на грани перехода из одного состояния в другое, настолько долго ведет со зрителем игру в «плохой-хороший», что только отличное знание дальнейшей судьбы Джокера удерживает нас от неодолимого желания встать на его защиту.

Причем, думаю, что в России фильм шикарно «зайдет», так как именно у нас на уровне генетической памяти многих поколений скопилось огромное число претензий к государству и классу власть имущих.

Именно в России шуты и юродивые разных мастей и расцветок всегда были в почете и не подвергались гонениям и преследованиям, а обижать их в народе считалось зазорным.

Набор средств, с помощью которых авторы фильма вызывают у зрителя особенную жалость к главному герою, такие как его сиротство, издевательства над ним в приемной семье и т.п.,  вроде бы носят запрещенный характер, но в этой картине так жестко, правдоподобно и без соплей поданы, что не вызывают отторжения и принимаются как подлинные штрихи к истинному портрету Артура Флека (Джокера).

Поэтому первые его убийства воспринимаются совершенно оправданными с точки зрения количества полученных им жизненных обид, несмотря на неприемлемость убийства как такового. Вот такой парадокс… ему сочувствуешь несмотря ни на что. И продолжаешь сопереживать до конца, совершенно безнадежно надеясь на что-то хорошее…

И раз от разу, попадаясь на удочку создателей фильма, зритель ощущает в своей душе возникновение чувства обиды за Артура, желание установления справедливости по отношению к нему, невозможность принятия такого жестокого развития событий …

Эти чувства и эмоции совершенно затмевают зверские убийства, совершенные главным героем, чудовищные беспорядки в городе, унесенные невинные жизни…

При этом, конечно, любой представитель власти города, воспринимается негативно, врагом и бездушной куклой, рафинированным богачом, находящимся над настоящими проблемами людей на тысячи и тысячи километров в зоне недосягаемости, даже несмотря на отсутствие у этого власть имущего явных злодейских черт, на произносимые им правильные слова об установлении порядка, на попытки защитить окружающих от вспыхнущего безумия …

Образ Джокера (особенно в исполнении  Хоакина Феникса) крайне сложен. В нем и доброта, и крайняя наивность в желании стать стендап-комиком, и привязанность к больной матери, и принятие смеха над ним окружающих как сердечного к нему отношения, и кроткое смирение со своей болезнью, и мечты о женщине…

В нем же при этом угадывается в мимолетном жутком взгляде, в опасном смехе-плаче, в изможденном сухопаром теле и ненормальность больного человека, и хитрое умение вдруг казаться совершенно обычным, и потрясающая жестокость, жестокость психопата — как ответ на бесконечные страдания, которые он вынужден терпеть от внешнего мира.

От персонажа Хоакина Феникса даже на подсознательном уровне исходит несообразность, диковатость, абсурдность. «Ты странный, ребята тебя опасаются» — говорит ему директор, перед тем как уволить с работы. И с этим нельзя не согласиться.

А ненормальность в нашем мире может быть опасна не только для ее носителя…

Фениксу, в высшей степени неуловимо для зрителя, удается преодолевать грань перехода своего персонажа в нереальный мир его сумасшедших фантазий, ту грань, за которой происходящее на экране на самом деле происходит только в голове его героя, оставляя загадку и не давая зрителю достоверно понять – что же из совершающегося на экране действительно настоящие события, а что – фантасмагория больного воображения.

Поэтому остается вопрос: на самом деле судьба иронична до такой степени, что сам того не желая, Джокер становится в глазах общества почти что героем, который в маске клоуна вершит справедливость, или это измышления психопата, полностью окунувшегося в свой внутренний мир?

Меня фильм на удивление сильно эмоционально зацепил.

Это дикий карнавал, утопающий в городском мусоре, и настоящее безумие! На фоне «больного» общества Джокер, постепенно раскрепощаясь и всё больше танцуя по ходу фильма, показал нам адскую сумасшедшую пляску нашего существования!

Тёмная, душераздирающая остросоциальная драма, усиленная прекрасным музыкальным  сопровождением (от Хильдур Гуднадоттир), с каждым вступлением которого персонаж Артура раскрывается с очередной, неожиданной стороны, поддерживаемый действием картины,  развивающимся неторопливо и постепенно, нагнетающим давление на зрителя и разворачивающим новые сущности… включая необоримое желание борьбы за справедливость, вырастающее в душе у зрителя «нечаянно» для него самого …

Несомненно, на настоящий момент это самое смелое переосмысление образа супергероя в кино.

 

English version

2019, Director — Todd Phillips, USA, Canada

The film «Joker» has long been spoken of as a new word in the creation of the film comic strip, which «suddenly» transformed into author’s cinema.

The premiere took place on August 31, 2019 at the 76th Venice Film Festival, where the film was awarded the main prize — the Golden Lion.

The reception of the unexpected transformation of a supervillain into a victim of circumstances and, conversely, the transformation of a helpless, mentally ill person into a killer maniac is not new in cinema.

But here, this technique so imperceptibly engages the emotions of the viewer, so subtly holds the balance on the verge of transition from one state to another, plays the game “bad-good” for so long that only excellent knowledge of the future fate of the Joker keeps us from an irresistible desire to stand up his defense.

Moreover, I think that in Russia the film will “drop in” smartly, since it is precisely at the level of the genetic memory of many generations that a huge number of complaints against the state and the class of those in power have accumulated.

It was in Russia that jesters and holy fools of various stripes and colors were always held in high esteem and were not subjected to persecution and persecution, and it was considered shameful to offend them.

The set of means by which the filmmakers cause the viewer a special pity for the main character, such as his orphanhood, bullying him in a foster family, etc., seems to be forbidden, but in this picture so tough, believable and without snot filed that do not cause rejection and are taken as genuine touches to the true portrait of Arthur Fleck (Joker).

Therefore, his first killings are perceived as completely justified in terms of the number of life grievances he received, despite the unacceptability of the murder as such. Here is a paradox … you sympathize with him no matter what. And you continue to empathize to the end, completely hopelessly hoping for something good …

And once in a while, falling into the bait of the filmmakers, the viewer feels in his soul the emergence of feelings of resentment for Arthur, the desire to establish justice in relation to him, the impossibility of accepting such a cruel development of events …

These feelings and emotions completely overshadow the brutal murders committed by the protagonist, the monstrous riots in the city, claimed innocent lives …

At the same time, of course, any representative of the city’s authorities is perceived negatively, by the enemy and a soulless doll, a refined rich man who is over the real problems of people for thousands and thousands of kilometers in the zone of inaccessibility, even despite the fact that the authorities have no obvious evil features right words about establishing order, on trying to protect others from flare-up insanity …

The image of the Joker (especially performed by Joaquin Phoenix) is extremely complex. It contains kindness, and extreme naivety in the desire to become a stand-up comedian, and attachment to a sick mother, and the acceptance of laughter at others around him as a cordial attitude to him, and meek humility with his illness, and dreams of a woman …

In it, at the same time, it is guessed in a fleeting creepy look, in a dangerous laugh-crying and the abnormality of a sick person, and the cunning ability to suddenly seem completely ordinary, and the tremendous cruelty, cruelty of a psychopath — as an answer to the endless suffering that he is forced to endure from the outside world.

From the character of Joaquin Phoenix, even at a subconscious level, incongruity, wildness, absurdity emanate. “You are strange, guys are afraid of you,” the director tells him before dismissing him from work. And one cannot disagree with this.

And abnormality in our world is dangerous not only for its carrier …

Phoenix, to the highest degree elusive to the viewer, manages to overcome the line of his character’s transition into the unreal world of his crazy fantasies, the line beyond which what is happening on the screen actually happens only in the head of his hero, leaving a riddle and not allowing the viewer to reliably understand — what but from what is happening on the screen are really real events, and what is the phantasmagoria of a sick imagination.

Therefore, the question remains: is fate really ironic to such an extent that, without wanting it, does the Joker become in the eyes of society almost a hero who, in the guise of a clown, does justice, or is it a fabrication of a psychopath who has completely plunged into his inner world?

I was surprisingly emotionally hooked on the film.

This is a wild carnival, drowning in city trash, and a real madness! Against the backdrop of a «sick» society, the Joker, gradually liberating himself and dancing more and more during the film, showed us the hellish crazy dance of our existence!

A dark, heart-rending acutely social drama, enhanced by excellent musical accompaniment (by Hildur Gudnadóttir), with each introduction of which the hero Arthur unfolds from the next, unexpected side, supported by the action of the picture, developing slowly and gradually, building up pressure on the viewer and unfolding new entities … including an irreplaceable desire the struggle for justice that grows in the soul of the viewer is «inadvertently» for himself …

Undoubtedly, at the moment this is the boldest rethinking of the image of a superhero in a movie.

Exit mobile version